Monday, December 21, 2009

Воццек Курентзисa & Черняковa

You may want to check out these two videos to get a clue about the new [smashing-looking!] production of "Wozzeck" by Dmitri Tcherniakov  (pic) and Teodor Currentzis, very recently premiered in Bolshoi theater  in Moscow.  

http://www.youtube.com/watch?v=6SZFscAS25A

http://www.youtube.com/watch?v=zf2qgyXxoUk





Moscow is too far and visa-fussy, so here is hoping this production soon travels westward and/or gets released on DVD ;)


This was the first staged version of Wozzeck  ever to be performed in Bolshoi. It also represents a HUGE leap from the moth-torn productions of La Boheme, Carmen, La Travaiata or Lucia - in russian.

The tickets for all shows of this new production of Wozzeck by Tcherniakov [pic] in Moscow were sold out long in advance in spite of --to them-- [a] an "unfamiliar" opera [b] sung in german.
And the cherry on the cake was an AWESOME success this production encountered with the crowd of very mixed opera aficionados and novices in Moscow.





I only came across one paper in french :

"Succès incroyable de Wozzeck au Bolchoï" (Ria-Novosti). "L'opéra +intellectuel+ a fait salle comble" (Itar-Tass). Les médias russes ne tarissaient pas d'éloges sur ce spectacle très attendu dans la capitale russe, ne serait-ce que pour la bizarrerie de le voir jouer dans ce célébrissime temple du classique.
"Wozzeck", opéra d'Alban Berg créé en 1925 d'après la pièce de l'écrivain allemand Georg Büchner (1813-1837), a été introduit au Bolchoï par un tandem de jeunes: le metteur en scène Dmitri Tcherniakov et le chef d'orchestre Téodor Currentzis, directeur artistique de l'Opéra de Novossibirsk (Sibérie) et l'un des musiciens les plus en vogue du pays...
Il [Tcherniakov] préfère le [Wozzeck] camper dans un monde moderne, éclairé par une lumière pâle et aseptisée, peuplé de postes de télévision toujours branchés. Les chanteurs évoluent dans douze chambres-cellules remplies de meubles Ikea, habitées par des familles anémiques aux airs de personnages de série télévisée.
"Je voulais mettre en évidence les douleurs cachées d'un homme de la fin du 20è siècle, d'un habitant de mégapole", a expliqué Tcherniakov.
La banalité du décor, les gens qui se meuvent de manière artificielle dans leurs chambres, l'éclairage froid du bar ou ils se retrouvent - tout ce qu'on voit crée un contraste douloureux avec ce qu'on entend, une musique expressive, dense et transparente en même temps, qui devient l'héroïne du spectacle."

 So while the Met is seriously shaking the boat to jump in the theatrical mainstream of the 21st century, and when even Bolshoi is trying to catch up, in Paris the music direction of the ONP (Opéra National de Paris) has opted for precisely the opposite direction.  If you add to that The Sound of Cheese Music -currently running in the Théâtre de Châtelet- the level of opera in Paris (all houses combined) must be the World's worst as far as we talk about the big cities.
In only a year or so everything seems to have turned upside down :(

In any case, I truly HOPE we'll get to see the new Tcherniakov's production of Wozzeck sooner rather than later.

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